Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Tim en Anita - WaarBenJij.nu Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Tim en Anita - WaarBenJij.nu

Great Barrier Reef

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Tim en Anita

07 Oktober 2014 | Australië, Cairns

Vandaag zitten we om 7.00u(!) aan het ontbijt, want vandaag gaan we naar het Great Barrier Reef. Flink smeren met factor 50, want de zon zal goed branden. We worden opgehaald bij onze accommodatie en afgezet bij de haven. We zitten vandaag de hele dag op een catamaran met het super toffe team van Passions Of Paradise en met nog ongeveer 80 andere passagiers. Vanaf de kust is het twee uur varen naar het Great Barrier Reef en we hebben twee stops op zee. Je kunt duiken, snorkelen, een tochtje in de boot met glasbodem (‘Glass boat’) of naar het zandstrand. Wij kiezen voor de Glass Boat en daarna gaan we snorkelen. In de Glass Boat krijgen we wat meer uitleg over de vissen en het koraal, wat mooi om dat zo vanuit de boot alvast te kunnen zien. Daarna worden we afgezet op het zandstrand, dit is een beschermd natuurgebied en eigendom van de vogels die erop leven. Op de eerste 5 à 6 meter mag je lopen en vanaf daar is er een touw gespannen en mag je ook absoluut niet verder. Wat leven hier veel vogels en wat stinkt het! Ik snap niet dat mensen op dit mini stukje strand gaan liggen zonnen, ze weten niet wat ze missen.

Wij zijn klaar om te snorkelen: we hebben onze wetsuit aan, snorkelset op en flippers aan, we moeten tussen het zandstrandje en de boot blijven en ze houden ons goed in te gaten. Met armsignalen kunnen we aangeven of het goed gaat of dat we hulp nodig hebben. Ik vind de flippers nog wat onwennig en sta even te stuntelen, opeens zie ik allemaal vissen rond mijn voeten zwemmen, in de boot werd al gezegd dat dit mini haaien zijn, maar dat ze absoluut niets kwaads doen, toch schrik ik er even van. Even later heb ik de smaak te pakken, wat ontzettend mooi hier! Als de zon schijnt is het koraal nog mooier en zijn de kleuren nog helderder. Allemaal vissen en mooi koraal, je weet van gekkigheid niet waar je moet kijken en snorkelt maar een beetje rond. Tim heeft de Go Pro bij zich, dus we maken mooie foto’s en filmpjes onder water. Tijd om de boot weer op de gaan en te lunchen. Bij de tweede stop kunnen we een uur snorkelen, hier is geen strand en spring je vanaf de boot de diepe zee in. In de boot werd al gezegd dat er een hele grote lieve vis in de buurt van de boot zal zwemmen, met groene, blauwe en paarse kleuren. We zien hem direct als we van de boot springen, wat is hij mooi en groot, in het begin even schrikken want hij komt heel dichtbij. En ja de duikbril vergroot wel iets , maar toch. Dit koraal is weer heel anders en de vissen zijn kleiner, wat bijzonder dit. En we hebben een Clownvisje gezien (Nemo) in een anemoon, wat leuk om te zien! Hij is kleiner dan ik dacht. Ik kan nog niet echt beseffen dat dit allemaal echt is, zo mooi! Het koraal is minder kleurrijk dan je in films of op foto’s ziet. Dit is sinds de laatste jaren en heeft o.a. te maken met de weersomstandigheden. De tijd zit erop en op de terugweg geven de bemanningsleden nog wat lesjes om ingewikkelde knopen te maken.

Eenmaal weer op land zien we veel mensen die blijkbaar met een korte broek aan op hun buik te lang in de zon hebben gelegen en we moeten er een beetje om lachen, dat ziet er suf uit! Een paar minuten later bekijken we zelf eens goed onze benen, want het begint te tintelen en het blijkt dat wij daar ook mee rond lopen! Onze wetsuit staan gebrandmerkt in ons lijf. Waterresistente factor 50 smeren en daarna de zee in, helpt dus ook niet..
Na afgezet te zijn bij de accommodatie, zout afspoelen en insmeren en naar ons favoriete Balinese restaurant waggelen (waggelen omdat alles brand), en lekker op tijd naar bed.