Nitmiluk National Park - Reisverslag uit Katherine, Australië van Tim en Anita - WaarBenJij.nu Nitmiluk National Park - Reisverslag uit Katherine, Australië van Tim en Anita - WaarBenJij.nu

Nitmiluk National Park

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim en Anita

02 Oktober 2014 | Australië, Katherine

Vandaag een reisdag, van Kakadu National park naar Nitmuluk National Park. Onderweg weer bosbranden tegengekomen en lange wegen waar je niemand tegenkomt. Zo apart, om op een bordje te lezen: “Next stop in 65km” en dan kom je onderweg ook echt niets tegen, geen dorpjes, gemeenschappen of tankstations. En het dorp wát je dan tegen komt na 65km is ook niet echt geweldig, maar je kúnt er stoppen. Dus zorgen voor genoeg water en benzine.
Het verschil met gisteren is dat we daar in een dorpje of gemeenschap zaten, hier zitten we echt op het park zelf. Er zit een soort camping bij en ook groepstenten en een zwembad.
Hier bij het Nitmuluk Visitors Centre leren we dat de Aboriginals de bosbranden zien als het ‘opschonen van de natuur’ en dat uiteindelijk daardoor de sterkste bomen blijven staan en de beste grondplanten het overleven. Of dat zo is weet ik niet, maar er stond wel bij dat die zienswijze de laatste paar jaar aan het veranderen is, omdat het steeds vaker (en bij grotere gebieden) voorkomt.
Onderweg is het landschap veranderd van droogte+boompjes naar droogte+toch meer groen + rotsen. Echt gigantische keien en rotsen onderweg gezien, super gaaf.
Ook komen we onze eerste 3 wilde paarden in de natuur tegen. Het is dat we op een soort snelweg rijden (geen afgescheiden banen ofzo, gewoon een lange 2baans weg met tegemoetkomend verkeerd naast elkaar) anders was ik even gestopt. Echt cool om te zien dat zulke grote dieren hier in het wild overleven, waar we ze in Nederland achter allerlei hekken drukken. Later op de route komen we weer wilde paarden tegen, ditmaal een grotere groep van een stuk of 8 met andere dieren erbij. Echt erg cool.

Eenmaal aangekomen, was het tijd voor een ijsje, genieten van het uitzicht wat het park ons bood en het huisje intrekken. We hadden hier weer even WiFi en er lopen hier kleine kangaroes rond, volgens mij noemen ze die hier Wallaby. Zal wel ongeveer het verschil zijn tussen een paard en een pony. Allebei een paard, alleen de ene is wat kleiner :).
Even uitrusten, thuisfront op de hoogte brengen en genieten van de wilde diertjes hier om het huisje.