Top Didj Cultural Expierence - Reisverslag uit Katherine, Australië van Tim en Anita - WaarBenJij.nu Top Didj Cultural Expierence - Reisverslag uit Katherine, Australië van Tim en Anita - WaarBenJij.nu

Top Didj Cultural Expierence

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim en Anita

03 Oktober 2014 | Australië, Katherine

Vandaag vroeg op, ontbijten en naar de Didj (van Didgeridoo) Cultural Experience. We komen aan op een soort boerderijtje waar veel Wallaby’s rondlopen. Anita is helemaal in de hemel met beesten, ze zijn namelijk super schattig. Een van de mensen die er rondloopt haalt net een kleintje uit een soort slaapzakje en doet deze in een kussensloopje en geeft deze aan Anita. Leuk leuk leuk natuurlijk.
Na een korte poos begint de culturele ervaring. Een aboriginal (Manuel Pamkal) vertelt over hoe het was om op te groeien tussen de bomen en de velden. Hij is ergens in de jaren 60 geboren, maar precies weet hij het niet. Hij vertelt over familiebanden en hoe altijd de stam en bloedlijn van de vader gevolgd wordt. Hij speelt een stukje op zijn didgeridoo, dat klinkt echt super mooi! Ook laat hij ons woorden nazeggen in de taal van zijn stam. Erg grappig, want hij verteld ons daarna dat we hebben gezegd hem te volgen en vanaf nu bij zijn stam horen. Leuke kerel dus wel.
Daarna laat hij ons zien hoe zij vroeger tekenden en wat ze gebruikten om verschillende kleuren te maken. Tegenwoordig gebruikt hij gewoon acryl verf en dat is wat wij ook gaan gebruiken. Hij laat ons in stappen zien op een bord hoe we een tekening maken en we krijgen daarvoor ook de spulletjes aangereikt. Na het tekenen, wat overigens een verrassend resultaat heeft opgeleverd, gaan we ouderwets vuur maken met een houten stok. Anita heeft het even geprobeerd en later neem ik neem het over. Ik ben iets enthousiaster en Manuel merkt dit, dus moedigt me aan (want als kerel moet je natuurlijk een fatsoenlijk vuurtje kunnen maken). De blaren staan op m’n handen nu tijdens het typen, maar het is me gelukt daar om een hoopje gloeiend as te maken en daarmee vuur te maken. Super leuk!
Hierna zijn we gaan speerwerpen. Ze gebruiken daar een bamboestok voor met een scherpe punt vooraan en een hol gat achteraan, waar ze vervolgens een soort lanceerstok (Woomerang) in drukken. Die werp je vervolgens weg en daar gaat je speer, best hard ook! Echt leuk om te proberen en toch nog knap lastig, maar ik kan me indenken dat zij op deze manier wel wild kunnen vangen.
De rest van de dag, nog even naar een dorp dichtbij gereden, extra water gehaald, getankt en terug naar het park om in het zwembad te gaan liggen. Het is per slot van rekening vakantie.